Uit onderzoek blijkt dat direct mailings als acquisitiemiddel uiteindelijk tot minder klantbehoud leiden. Willen alle bureaus en bedrijven die mij doodgooien met mailings dit a.u.b. lezen? Ik begrijp het, u wilt verkopen. En ja, het is crisis, iedereen moet dat extra stapje zetten. Maar het werkt niet, echt niet.
In de mailings worden de meest prachtige trainingen, boeken of tools voor de gemeenteraad en de griffie aangeprezen. Vooral in de aanloop naar de verkiezingen en nu met de nieuwe raad is het niet te overzien. Meer en meer. Verpakt als brief, artikel of nieuwsbrief, dagelijks vis ik ongeveer twintig tot dertig mailings uit mijn digitale of papieren brievenbus. De berichten waarvan de afzender niet eens de moeite heeft gedaan om mijn naam op te zoeken, gaan linea recta naar de prullenbak. Die te joviaal zijn of te schreeuwerig met veel hoofdletters en uitroeptekens, hup weg. Die met het woord ‘uniek’, ‘geweldig’ of ‘belangrijk’ in de eerste twee zinnen, delete. Bedrijven van het type “grote jongens’ die opeens gespecialiseerd blijken in raadszaken, of bedrijven die beweren jarenlange ervaring te hebben en waarvan ik weet – loop zelf immers ook al een tijdje mee – dat het niet zo is, hou op.
Heel erg ook is de follow-up van de mailing, vaak taak van een stagiair, die moet ‘nabellen’. De mate van zijn/haar vasthoudendheid is omgekeerd evenredig aan de opgewekte irritatie. Variërend dus van: ‘heeft u de informatie ontvangen?’ tot ‘kunnen wij een afspraak maken om u te vertellen hoe wij u kunnen helpen’ en zelfs ‘dit wilt u niet missen!’ Eentje maakte het wel erg bont, toen bleek dat wij een contract hadden met de concurrent en brutaal vroeg tot wanneer dat liep. Pardon!
Tijdens zo’n na-bel-gesprek had de acquisiteur het over het ‘boemerangeffect’. Wat je eruit gooit als bedrijf, krijg je terug. Dus bagger eruit, bagger terug, goede info eruit, goede reactie terug. Dat eerste deel klopt zeker. Maar neem maar van mij aan: was ik een tevreden klant, dan weet ik u te vinden. Was ik ontevreden, dan zoek ik u niet. Bent u nieuw op de markt of nieuw voor mij? Dan wil ik best een blik werpen op uw informatie, maar don’t call us, we’ll call you. Hoe dan ook, hoe meer informatie, hoe minder ik lees. Ik geef het toe. Ik zal best per ongeluk een keer iets unieks hebben weggegooid. In dat geval helpt mijn netwerk, mond-tot-mond of via twitter, mij verder. En anders is gelukkig Google er ook nog.